Inovace předmětu Modelové situace v sebeobraně

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Modelové situace v sebeobraně

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Modelové situace v sebeobraně

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

1

Rozsah studijního předmětu

0/1

hod. za týden

kreditů

2

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

PhDr. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Anotace: Modelové situace jsou přiblížením se k podmínkám reálné sebeobranné akce. Umožní studentům nacvičit a zejména prožít model sebeobranné situace i s částečným využitím faktorů jako náhoda, psychický tlak, časová tíseň a pod.

Hlavním cílem kurzu je: vysvětlit a předvést sebeobranné modelové situace

Osnova: Modely ve výcviku sebeobrany Konstrukce modelových situací Realizace modelových situací Vyhodnocování modelových situací Řešení modelových situací podle seminárních prací studentů

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • Zbraně a sebeobrana . Edited by Antonín Kreml - Martin Helebrant - František Novotný. 1. vyd. Praha: Goldstein + Goldstein, 1997. 329 s. ISBN 80-86094-23-5.
  • Jujutsu:více než sebeobrana: komplexní příprava, aplikace technik, sebeobrana ženy . Edited by Matěj Novák. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 115 s. ISBN 978-80-247-1884.

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012



D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Modelové situace v sebeobraně

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

2.sem

Rozsah studijního předmětu

0/1

hod. za týden

kreditů

2

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

z

Forma výuky

Seminář

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:

Po ukončení předmětu student:

- rozumí teorii modelů

- dokáže definovat modelové sebeobranné situace

- rozumí teorii konstruování modelových situací

- dokáže pracovat v týmu a vytvořit a realizovat modelovou sebeobrannou situaci

- zná a dovede aplikovat metody vyhodnocování modelových situací

Vyučující

PhDr. Matěj Novák, doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Osnova:

1. Modely ve výcviku sebeobrany

2. Konstrukce modelových situací

3. Realizace modelových situací

4. Vyhodnocování modelových situací

5. Řešení modelových situací podle seminárních prací studentů

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium : studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody:

Řízená diskuse, výklad, týmový projekt.

Metody hodnocení:

Hodnocení týmového projektu.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • LEBEDA, A. A. Sebeobrana: sebeobranné umění pro každého. 2., přeprac. vyd. Praha: Olympia, 1979. 379 s.
  • RÝČ, Bedřich a Veronika PETRŮ. Sebeobrana na ulici. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 200 s. ISBN 978-80-247-2440. info
  • Jujutsu: více než sebeobrana: komplexní příprava, aplikace technik, sebeobrana ženy . Edited by Matěj Novák. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 115 s. ISBN 978-80-247-1884. info
  • MAŠÍN, Jiří a Jan TŮMA. Sebeobrana. 1. vyd. Praha: Olympia, 1969. 94 s.

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 00:58:04