Atletika na ZŠ a SŠ

Překážkové běhy hravě a bezpečně

 

 

Nácvik překážkových běhů provádíme vždy s bezpečným náčiním. Pro začátečníky jsou vhodné nízké molitanové nebo dětské sklopné překážky (program „Kids athletics“).

Klasické, soutěžní překážky představují značné riziko a měli bychom se jejich použití pokud možno vyhnout.

Před samotným nácvikem překážkových běhů uvolníme a protáhneme oblast kyčelního kloubu (Obr. 9). Flexibilita je faktorem, který výrazně ovlivňuje schopnost žáka technicky správně a bezpečně překážku překonat.

Podle Měkoty a Novosada (2007) se flexibilita týká schopnosti realizovat pohyb v náležitém rozsahu, o plné amplitudě. Učitelé k ní většinou přistupují z velmi zúženého úhlu pohledu jako ke „svalové protaženosti“. Přitom úroveň flexibility neplyne pouze z  poddajnosti svalových fascií, šlach a v určité míře i kůže, ale také ze síly svalů, typu kloubu, koordinace agonistů, antagonistů a synergistů, psychické pohody, denní doby aj.

Vezmeme-li v potaz průměrnou populaci, zjistíme, že flexibilnější jsou děti a ženy než dospělí či muži. Vlivem stárnutí potom úroveň flexibility většinou klesá jako důsledek změn, které plynou z opotřebení kloubů.

Průměrná flexibilita populace plně neodpovídá požadavkům, které jsou na tuto schopnost kladeny z hlediska překážkových běhů. Těžko si lze představit překážkáře s nízkou úrovní flexibility v kyčelním a kolenním kloubu. Fakt, že překážkář dokáže bez problému vydržet ve statické poloze překážkového sedu s hlubokým předklonem, však ještě neznamená, že dokáže dané polohy dosáhnout při velmi rychlém, dynamickém přeběhu překážky. V teoretické rovině tedy můžeme diferencovat flexibilitu dynamickou a statickou. Statická je chápána jako krátkodobá výdrž v limitní poloze vzhledem ke konstitučním a koordinačním možnostem organismu. Flexibilita statická pak tvoří určitý předpoklad flexibility dynamické.

Vrátíme-li se k  překážkovým běhům, můžeme na příkladu rozsahu kyčelního kloubu poukázat na možné individuální diference v úrovni flexibility. Vzhledem ke tvaru a funkčnosti kyčelního kloubu bude u různých žáků různá pohyblivost kyčle v předozadní rovině (flexory a extenzory kyčelního kloubu), v bočné rovině (rotátory) a v rovině čelné (abduktory a adduktory kyčelního kloubu). Otázka zní, zda je pro přeběh důležitá flexibilita kyčelního kloubu ve všech rovinách či pouze v rovinách některých. Vzhledem k rozsahu a průběhu pohybů spojených s překonáním překážky švihovou a odrazovou nohou je logické rozvíjet flexibilitu ve všech rovinách. V předozadní rovině je nezbytné, aby rozsah pohybu překážkáře byl větší, než je tomu u průměrné populace. Pouze průměrný rozsah v této rovině se negativně projeví na délce kroku v náběhové části trati a v průběhu „cílování“ - u krátkých překážkových běhů, u dlouhých „plotů“ potom i ve schopnosti běžet na nižší počet kroků mezery mezi překážkami. Příčinou je fakt, že nedostatečná flexibilita vzhledem k požadovanému rozsahu pohybu vyvolává brzdivý efekt svalů (zvýšené napětí antagonistů) v limitních polohách pohybů. Rozsah v boční rovině je u překážkáře stěžejní vzhledem k ekonomickému překonání překážky jednotlivými segmenty těla (především přetahovou nohou). Rozsah v rovině čelní je důležitý pouze ve fázi, kdy se překážkář dostává do pozice „překážkového sedu“. I tato pozice však spolurozhoduje o časoprostorových charakteristikách, jež limitují finální produkt překážkářova snažení – výkon.

 

Vyjma flexibility a samozřejmě také rychlosti je pro překážkové běhy nezbytným požadavkem určitý rytmus běhu a přeběhu.

Rytmus můžeme u žáků stimulovat při cvičeních přes frekvenční žebříky (Obr. 10), tyče nebo nízké překážky. Při rytmizačních cvičeních přes nízké překážky postupně zkoušíme 3, 4 a 5krokový rytmus. Cvičení rytmu můžeme postupně propojovat s nácvikem práce přetahové a švihové končetiny (Obr. 11) na krátkých vzdálenostech překážek. Rytmizační cvičení aplikujeme nejprve v chůzi. Po zvládnutí zařadíme obtížnější poskoky či pomalý běh.

Po průpravných překážkářských cvičeních zařazujeme nácvik 5krokovým rytmem na nízkých překážkách a zkrácených vzdálenostech. Postupně se propracováváme až k 4 a 3krokovému rytmu.

 

 

Oblíbenou činností jsou štafetové závody přes překážky. Při jejich pořádání dbáme na bezpečnost.

 

TERMÍNY

překážkové běhy, flexibility, rytmus, švihová noha, přetahová noha

 

SAMOSTUDIUM

Nastudujte techniku přeběhu překážek.

 

LITERATURA

http://pf.ujep.cz/~nosek/atletika/prekazky.html

 

Na hřišti i na vodě být s dětmi v JMK v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 410830 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 20 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová
Creative Commons License Atletika na ZŠ a SŠ by PhDr. Jan Cacek, Ph.D. , Mgr. Zuzana Hlavoňová, PaedDr. Josef Michálek, CSc, Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., Mgr.Martina Bernaciková,Ph.D. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivjmkvpohode/kurzy/atletika/.
Investice do vzdělávání