Turistika a sporty v přírodě
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Zásady bezpečnosti na tekoucí vodě

„Při všech vodáckých akcích je jedním ze základních požadavků bezpečnost. Nebezpečí při jízdě na řece je tradičně rozdělováno do dvou skupin – na nebezpečí objektivní, tj. nebezpečí, které působí řeka a atmosférické podmínky, a nebezpečí subjektivní, které spočívá v samotném vodákovi a jeho vybavení. Jsme toho názoru, že nebezpečné situace, do kterých se vodák dostává, jsou téměř vždy důsledkem subjektivních chyb, přestože mohou být způsobeny i objektivními příčinami (např. jízdou za vysokého stavu vody, která je nebezpečná, nemusí zkušený vedoucí turistické akce vůbec začínat). Je jen velmi málo skutečně objektivních příčin, kterým nelze ani při největší opatrnosti zabránit (např. náhle spadlý strom).“ (Doležal, 1983)

 

Objektivní nebezpečí

„Pod tímto pojmem si představujeme všechna nebezpečí, která jsou způsobena řekou a měnícími se atmosférickými vlivy. Především je třeba brát v úvahu stupeň obtížnosti toku a průtok. Stupeň obtížnosti toku je vždy uveden v kilometráži. Při hromadných akcích je nutné, aby vedoucí byl předem s řekou seznámen. Je třeba si uvědomit, že v prudce tekoucí vodě není možné zastavit – exponovaný úsek je možné jen projet – a náhlá překážka v řečišti
(např. napříč spadlý kmen) může způsobit převrhnutí lodě.

 

Subjektivní nebezpečí

Subjektivní nebezpečí vzniká podceněním všech zásad, které jsou výše uvedeny. Nutným předpokladem pro vodní turistiku je znalost plavání, při jízdě v proudící vodě použití plovacích vest a přileb. Při vodní turistice nechodíme nikdy do vody bosi. Eventuální zranění nohou o sklo, konzervy, staré železo nebo ostré kameny se při vodácké akci velmi těžko hojí a může zraněnému zkomplikovat celou jeho další plavbu.
Vedle dobrého vybavení, které odpovídá stupni obtížnosti sjízdné řeky, je jedním z nejdůležitějších faktorů bezpečnosti schopnost dobře ovládat plavidlo. Pocit jistoty, který vyplývá z vědomí dobře rozvinutých pohybových dovedností v ovládání lodě, je pro bezpečnost plavby velmi důležitý. Proto je žádoucí i z hlediska bezpečnosti využít všech možností pro zdokonalení kanoistických dovedností. (Doležal, 1983)