Úvod do pedagogické praxe
Význam předmětu Úvod do pedagogické praxe spočívá v uvedení do školského terénu, seznámení se s pedagogicko-didaktickými činnostmi učitele, získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a sebereflexe.
V předmětu Úvod do pedagogické praxe je studentům nabídnuta pestrá škála činností:
- hospitace ve vyučovacím procesu
- beseda s pracovníky školského zařízení
- praktické osvojení některých výzkumných metod v oblasti školní tělesné výchovy a sportu
- příprava, realizace mikrovýstupů a jejich analýza na základě videozáznamu
- seznámení se s pedagogickou dokumentací na základních školách
Předmětem studenty provázejí interaktivní osnovy, ve kterých studenti najdou kromě aktuálních informací k předmětu také průvodce jednotlivými vyučovacími jednotkami a studijní materiály k plnění zadaných úkolů. O kvalitě plnění požadavků předmětu studenty průběžně informují tzv. poznámkové bloky v informačním systému MU. Studenti jsou za plnění úkolů hodnoceni v průběhu celého semestru pomocí bodové škály.
-
Organizační pokyny
- Pro studenty prezenční formy studia: Pedagogická praxe probíhá na vybraných základních školách v Brně, dle registrace do seminárních skupin, a to jednou za 14 dní po 4 vyučovacích hodinách.
- Pro studenty kombinované formy studia: Pedagogická praxe probíhá na 2. stupni základní školy v Brně nebo v místě bydliště, dle vlastního výběru. Rozsah plnění praxe je 26 vyučovacích jednotek.
Předmětem studenty provázejí interaktivní osnovy, ve kterých studenti najdou kromě aktuálních informací k předmětu také průvodce jednotlivými vyučovacími jednotkami a studijní materiály k plnění zadaných úkolů. O kvalitě plnění požadavků předmětu studenty průběžně informují tzv. poznámkové bloky v informačním systému MU. Na základě bodové škály jsou studenti hodnoceni v průběhu celého semestru. Do interaktivní osnovy předmětu mají možnost vstoupit studenti, kteří mají předmět v konkrétním období zapsaný a jsou přihlášeni do IS FSpS.
-
Požadavky pro splnění předmětu
- 100% účast ve výuce (prezenční forma)
- Úspěšné absolvování pedagogického mikrovýstupu
- Diskuze k videozáznamům mikrovýstupů
- Vypracování následující dokumentace: záznam o sledování vyučovací jednotky TV, písemné přípravy studenta na mikrovýstupy, záznam – chronometráž (doplněná o vlastní hodnocení), záznam srdeční frekvence (doplněný o grafické znázornění a vlastní hodnocení), sledování použitých výchovných metod učitele, sledování použitých didaktických metod ve VJ TV, sledování použitých didaktických stylů v hodině TV
-
Spolupracující organizace
Jsou aktualizovány dle uzavřených smluv pro konkrétní akademický rok.
-
Dokumenty ke stažení
V předmětu Úvod do pedagogické praxe studenti provádějí v hodinách tělesné výchovy na půdě základní školy různá měření a sledování žáků a záznamy práce učitele tělesné výchovy.
- Záznam o sledování vyučovací jednotky TV
- Sledování použitých výchovných metod ve vyučovací jednotce TV
- Sledování použitých didaktických metod ve vyučovací jednotce TV
- Sledování použitých didaktických stylů v hodině TV
- Záznam měření srdeční frekvence žáka
- Hodnocení efektivity využití času ve vyučovací jednotce TV (chronometráž)
- Příprava studenta na mikrovýstup
- Hodnocení praxe
- Přihlášení do IS