Inovace předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - džúdó

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - džúdó

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - Džudó

Typ předmětu

dopor. ročník / semestr

3

Rozsah studijního předmětu

½

hod. za týden

kreditů

5

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Forma výuky

Další požadavky na studenta

Vyučující

PhDr. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Anotace : Předmět poskytuje úvodní seznámení s japonským úpolovým sportem džúdó. Studenti prostudují základy teorie džúdó a procvičí základní techniky v postoji i na zemi.

Osnova :

Teorie:

- úvod do historie džúdó, jeho zařazení do systematiky úpolů

- terminologie džúdó

- pravidla džúdó

- struktura technických prostředků

Praxe:

- didaktika úpolového sportu

- metodika nácviku technik

- didaktika úpolového sportu v bezpečnostních složkách

Rozpis procvičovaných technik:

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Požadavky k absolvování:

Student prokáže praktickou znalost základních technik podle rozpisu v osnově. Předpokládá se znalost terminologie, základních principů a struktury technických prostředků (kuzuši, cukuri, kake)

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii džúdó a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Charakteristika a cíle džúdó

- Zařazení ve světovém sportovním hnutí

- Vývoj

- Terminologie

- Technické prostředky

- Pravidla

Příklady otázek:

- Ve které krajině a ve kterém období vzniklo džúdó? Jaká je filozofie džúdó a které jsou jeho tři výchovné složky? Ve kterém období a čí zásluhou se dostalo džúdó (džúdžucu) do Čech? V čem spočívá zápas v džúdó? Jak byste jednoduše popsali pravidla? Které techniky jsou v džudistickém zápase povolené a které zakázané? Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v džúdó?

Studijní literatura a studijní pomůcky

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - džúdó

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

Rozsah studijního předmětu

1/1

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

př/sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:

Po ukončení předmětu student

- Dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků

- Aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky

- Chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně

- Dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., Mgr. Jan Šenkýř

Stručná anotace předmětu

Osnova:

• Technické prostředky džúdó: nage waza, katame waza, atemi waza.

• Průpravná cvičení v džúdó: hódžó undó. • Kondiční schopnosti v džúdó. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností.

• Koordinační schopnosti v džúdó. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností.

• Struktura sportovního výkonu v džúdó. Limitující faktory a jejich rozvoj.

• Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu džúdó.

• Trénink džúdó. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v džúdó.

• Taktická příprava v džúdó. Modelové situace a jejich řešení v džúdó.

• Džúdó v sebeobraně

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody:

Výklad, cvičení, drilování.

Metody hodnocení:

Seminární práce na zadané téma, didaktický výstup, ústní zkouška.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • ROUGÉ, Jean-Luc. Harai-Goshi:judo masterclass series. London: Ippon Books, 1991. 96 s. ISBN 1-85223-597-7. info
  • BŘEZINA, Josef. Programy činnosti zájmových tělovýchovných útvarů základních a středních škol: judo: Judo (Variant.). [1. vyd.]. Praha: Český svaz tělěsné výchovy. Metodické oddělení ve spolupráci s výborem svazu juda, 1990. 116 s.
  • HOARE, Syd. A history of judo. 1st pub. London: Yamagi Books, 2009. 206 s., [8. ISBN 978-0-9560498-0.
  • MIFUNE, Kyuzo. The essence of judo. [Japan]: Quest, 2005. 1 DVD (78. ISBN 4-87389-860-9. info
  • LORENZ, Vladimír a Karel ZRŮBEK. Judo: technika chvatů v postoji. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1991. 113 s. ISBN 80-7033-075-9. info
  • YAMASHITA, Yasuhiro. The fighting spirit of judo: the technique and spirit to win. [London]: Ippon Books, 1993. 208 s. ISBN 1-874572-15-1. info
  • KASHIWAZAKI, Katsuhiko a Hidetoshi NAKANISHI. Attacking judo: a guide to combinations and counters. London: Ippon Books, 1995. 136 s. ISBN 0-9518455-9-4. info
  • SRDÍNKO, René a Michal VACHUN. Judo: technika vybraných chvatů a tréning. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1984. 233 s.

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 01:56:04