Inovace předmětu Teorie a didaktika aikidó

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Teorie a didaktika aikidó

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - Aikidó

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

4

Rozsah studijního předmětu

1/2

hod. za týden

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Anotace : Bojová umění spojují úpolové technické prostředky s tradicí a kulturou oblasti, ve které vznikly. Předmět je kromě nezbytného obecného teoretického uvedení zaměřen na technické prostředky aikidó. Aikidó je jedním z bojových umění se vztahem k etice a k perfekcionalizaci kinesteticko-diferenciačních schopností v úpolech.

Osnova :

- bojová umění v systematice úpolů, úpolová a neúpolová bojová umění, systematika bojových umění, sakralizace v bojových uměních, úvod do historie aikidó, jeho zařazení do systematiky úpolů, terminologie aikidó, principy aikidó, struktura technických prostředků

Praxe:

- Rozpis požadovaných technik

- didaktika úpolového sportu

- metodika nácviku technik

- didaktika úpolového sportu v bezpečnostních složkách

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii bojových umění a aikidó a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Bojová umění v systematice úpolů, Úpolová a neúpolová bojová umění, Systematika bojových umění, Sakralizace v bojových uměních, Charakteristika a cíle aikidó, Zařazení ve světovém sportovním hnutí, Vývoj, Terminologie, Technické prostředky, Pravidla

Studijní literatura a studijní pomůcky

o Draeger, Don F. – Smith, R. W. (1995). Asijská bojová umění: Historie, techniky a zbraně. Bratislava: CAD Press 1995. 219 s. ISBN 80-85349-40-X

  • Fojtík, Ivan. (1999). Prvky bojových umění: Karatedó, aikidó, kendó, džúdó. Praha: Olympia 1999. 52 s. ISBN 80-7033-613-7
  • Reguli, Zdenko. (2003). Aikidó: Průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: Cad Press 2003. 223 s. ISBN 80-88969-08-5
  • Reguli, Zdenko. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita 2005.
  • Saotome, Mitsugi. (2004). Principy aikidó. Praha: Fighter publications 2004. 239 s. ISBN 80-903079-4-9

o Weinmann, Wolfgang. (2002). Lexikon bojových sportů: Od aikida k zenu. Praha: Naše vojsko 2002. 2. vyd. 157 s. ISBN 80-206-0613-0

  • Westbrook, Adele M. – Ratti, Oscar. (2002). Tajemství samurajů: Přehledný výklad o bojových uměních feudálního Japonska. Praha: Fighters publications 2002. 485 s. ISBN 80-903079-1-4

o Bojová umění v České republice, http: //www.bojovaumeni.cz

o The online journal of classical martial arts, http: //www.furyu.com/

o Electronic journal of martial arts and sciences, http: //www.ejmas.com

o Bohemia aikikai, http: //www.hvezdicka.cz

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - aikidó

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

1.sem

Rozsah studijního předmětu

1/1

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

př/sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:

Po ukončení předmětu student

- Dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků

- Aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky

- Chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně

- Dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Osnova:

• Technické prostředky aikidó. Průpravná cvičení, nage waza, katame waza, atemi waza.

• Zbraně v aikidó: džó (tyč), tantó (nůž), bokken (meč)

• Kondiční schopnosti v aikidó. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností.

• Koordinační schopnosti v aikidó. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností.

• Struktura sportovního výkonu v aikidó. Limitující faktory a jejich rozvoj.

• Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu aikidó.

• Trénink aikidó. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v aikidó.

• Taktická příprava v aikidó. Modelové situace a jejich řešení v aikidó.

• Aikidó v sebeobraně

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody:

Výklad, cvičení, drilování.

Metody hodnocení:

Seminární práce na zadané téma, didaktický výstup, ústní zkouška.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • WESTBROOK, Adele a Oscar RATTI. Aikidó a dynamická sféra. Translated by Lenka Adamcová. Praha: Fighters publications, 2005. 371 s. ISBN 80-903079-8-1. info
  • NISHIO, Shoji. Aikido - Yurusu budo:the Irimi-Issoku principle. Translated by Derek Steel. [Japan]: Aiki News, 2004. 208 s. ISBN 4-900586-29-3. info
  • REGULI, Zdenko. Aikidó: Průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: Cad Press, 2003. 223 s. ISBN 80-88969-08-5. info
  • REGULI, Zdenko a Jiří VOLDÁN a Michal VÍT a Martin SEBERA a Imrich SZOLIK. Aikidó: multimediální studijní materiál (DVD). Brno: FSpS MU, 2006. info
  • UESHIBA, Moriteru. The aikido master course:best aikido 2. Translated by John Stevens. 1st ed. Tokyo: Kodansha International, 2003. 208 s. ISBN 4-7700-2763-X. info
  • REGULI, Zdenko. Aikidó: Terminologický slovník. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000. 97 s. ISBN 80-223-1500-1. info

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 01:08:50