Rámcový plán technik v ročním tréninkovém plánu v aikidó

Tato část vznikla jako pomůcka pro rozvrhování tréninkových jednotek v ročním tréninkovém plánu v aikidó. Rámcový plán pro jednotlivá období je důležitý zejména v případech, když:

  • Na výuce se podílí víc učitelů
  • Všichni studenti nechodí na všechny hodiny

Rámcový plán je komunikačním prostředkem mezi jednotlivými učiteli, kteří se podílejí na výuce v jednom dódžó. Usměrňuje je v systematické přípravě jejich žáků. Základním předpokladem je znát rozdělení ročního tréninkového plánu na jednotlivá období. U tohoto Rámcového plánu budeme vycházet z předpokladu, že se na výuce podílí více učitelů, kteří mohou, ale nemusí být přítomni na trénincích ostatních učitelů. Výhoda více učitelů pro jedno téma je v tom, že mohou projevit svůj osobitý přístup k provádění technik i k použití didaktických metod. A dále vycházíme z předpokladu, že počet tréninkových jednotek týdně je nízký, tj. nanejvýš jedna tréninková jednotka denně a nejsou rozděleny pro různé kategorie studentů. To znamená, že každá tréninková jednotka je otevřená všem studentům a nespecializuje se. Všichni studenti tedy mohou navštěvovat všechny hodiny, ale z poznatků z praxe víme, že tomu tak nikdy není.

Návrh ročního tréninkového plánu se skládá ze čtyř období, pro které jsou vyhrazené následující měsíce:

  • Přípravné období (září – listopad)
  • Hlavní období 1 (prosinec – březen)
  • Hlavní období 2 (duben – červen)
  • Přechodné období (červenec – srpen)

Některá období dále členíme do menších celků, mezocyklů, které nám umožňují přesněji se zaměřovat na určitý cíl. V každém mezocyklu je včleněno několik týdnů (mikrocyklů), které budou v dalším textu základní časovou jednotkou pro stanovení tématu.

Tabulka počtu týdnů v jednotlivých obdobích

Mezocyklus

Přerušení

Mezocyklus

Přípravné období

6

6

Hlavní období 1

4

2

12

Hlavní období 2

14

Přechodné období

10

Počet tréninkových jednotek je (kromě nižšího počtu v přechodném období) stejný. Při rozvrhování jednotlivých tréninkových jednotek platí, že poslední tréninková jednotka v týdnu by měla být i opakováním a prostorem pro průběžné hodnocení studentů. Pamatujeme si také, že úroveň dosažitelných cílů se v jednotlivých obdobích liší, jak je dobře vidět v tabulce úrovní jednotlivých domén v tréninkových obdobích.

Tabulka úrovní jednotlivých domén v tréninkových obdobích

Období

Úroveň kognitivní domény

Úroveň afektivní domény

Úroveň psychomotorické domény

Přípravné období

Znalost

Přijetí, souhlas

Generalizace

Hlavní období 1

Pochopení

Odezva

Diferenciace

Hlavní období 2

Aplikace, uplatnění

Hodnotová škála

Automatizace

Přechodné období

Analýza a syntéza

Organizace

Tvořivá koordinace

To znamená, že stejné téma se může probírat ve všech obdobích, ale na jiné úrovni. Úrovně se v jednotlivých tréninkových obdobích, jako i v jednotlivých doménách vzájemně doplňují a prolínají. Uvedené schéma je pouze teoretickým vyjádřením hlavního zaměření.

Například, pokud v přípravném období (září – listopad) probereme techniku šómen uči ikkjó omote, bude to technika nacvičovaná staticky a fázovaně s důrazem na pochopení jednotlivých pohybů u vstupu do útoku, vychýlení, vedení partnera a ukončení znehybněním. Tu samou techniku můžeme (a musíme) probrat také v prvním hlavním období s ohledem na plynulost pohybu spojování jednotlivých fází do celku a dynamiku pohybu. Ve druhém hlavním období techniku šómen uči ikkjó omote cvičíme v různých variantách – jako základní techniku, se zastavením partnera, se zatlačením partnera, s mnoha variacemi prvního kontaktu a vychýlení. Dále ikkjó omote aplikujeme v útocích se zbraněmi. V přechodném období tu samou techniku využíváme v ždijú waza, randori, a dále také v renraku waza (kombinacích technik), kaeši waza (protitechnikách).

Možností cvičení jedné techniky je mnoho a téměř bychom si mohli vystačit s jednou technikou po dobu celého roku.

Zde se budeme zabývat pouze rámcovým plánováním témat ve společných tréninkových jednotkách. Součástí cvičení aikidó jsou i samostatné domácí cvičení a semináře, bez kterých progres v aikidó není dostatečný, anebo je ze začátku pomalý, až se úplně zastaví.

V rámcovém plánu budeme vycházet z rozdělení technických prostředků, jak uvádíme dále v tabulce, na:

  • Společné technické prostředky
  • Technické prostředky ukeho
  • Technické prostředky toriho

Tabulka Technických prostředků v aikidó

obrázek

Přípravné období

Přípravné období je vhodné rozdělit do dvou menších cyklů. V prvním se zaměří na výuku pádové techniky a přemístění. Ve druhém se zaměří na základní techniky, které jsou obsahem 6. a 5. kjú, jmenovitě irimi nage, ikkjó, kote gaeši a šihó nage z útoků aihanmi katete dori, gjakuhanmi katete dori, šómen uči a v závěru období také jokomen uči.

Tabulka návrhu tréninkové jednotky v přípravném období

Délka tréninku

Trénink 2 hod.

Období

Přípravné období (září – listopad)

0:00 – 0:05

rei, mokusó

0:05 – 0:10

jednoduchá dynamická cvičení, protažení

0:10 – 0:20

specifická průpravná cvičení (te sabaki, aši sabaki, tai sabaki)

0:20 – 0:30

ukemi waza

0:30 – 0:50

suwari waza, hanmi hantači waza

0:50 – 1:30

Tači waza

1:30 – 1:40

kondiční část (obecná síla)

1:40 – 1:50

kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori

1:50 – 1:55

uvolnění, protažení

1:55 – 2:00

rei, mokusó

Uvedené návrhy jsou jistým zobecněním. Zcela jistě se v jednotlivých tréninkových jednotkách budou promítat změny způsobené specifickými cíli. Může se tak stát, že některé části budou prodloužené, zkrácené, nebo zcela vynechané. Můžeme zde mluvit o průměrné tréninkové jednotce.

V tabulkách rámcového plánu technik uvádíme hlavní zaměření technické přípravy v tréninkových jednotkách v jednotlivých týdnech. Takovéto zjednodušení přináší několik omezení:

  • K plánování je možno přistupovat i jinak a techniky rozvrhovat jiným způsobem
  • Studenti se mohou techniky učit rychleji, nebo pomaleji a k tomu je nutno přizpůsobit plán
  • Pokud je mezi týdny zařazen víkendový klubový seminář, je potřeba jej zahrnout do plánu
  • Tabulky nepopisují všechny techniky, je přirozené opakovat již probrané techniky a procvičit i techniky příbuzné základním
  • Tabulky popisují pouze techniky v tači waza
  • Tabulky nepopisují techniky se zbraněmi

Tabulka rámcového plánu technik: 1. mezocyklus přípravného období

Týden

Společné technické prostředky

Technické prostředky ukeho: pádová technika

Technické prostředky ukeho: útoky

Technické prostředky toriho

1

Suwari kata

Tači kata

Irimi aši

Tenkan aši

Kaiten aši

Mae ukemi

uširo ukemi

Ki awase šómen ate

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

2

Irimi tenkan

Irimi tenkan kaiten

Šómen učikomi

Opakování a zdokonalování probraných pádů

zempo ukemi

Aihanmi katate dori

Gjakuhanmi katate dori

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

tenkan hó

3

Opakování všech pohybů v různých podmínkách

Opakování a zdokonalování probraných pádů

joko ukemi

Ki awase šómen ate

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

4

Opakování všech pohybů v různých podmínkách

Opakování a zdokonalování probraných pádů

Hombu ukemi

Ki awase šómen ate

Šómen uči

Aihanmi katate dori

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

šihó nage

5

Opakování všech pohybů v různých podmínkách

Opakování a zdokonalování probraných pádů

Aihanmi katate dori

gjakuhanmi katate dori

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

mae otoši

sokumen irimi nage

6

Opakování všech pohybů v různých podmínkách

Opakování a zdokonalování probraných pádů

Šómen uči

Gjakuhanmi katate dori

Ikkjó

irimi nage

kote gaeši

mae otoši

sokumen irimi nage

šihó nage

Tabulka rámcového plánu technik: 2. mezocyklus přípravného období

Týden

Technické prostředky ukeho

Technické prostředky toriho

1

Jokomen uči

(vstup aihanmi)

Šihó nage

irimi nage

kote gaeši

ude kime nage

2

Opakování 6. a 5. kjú

Opakování 6. a 5. Kjú

3

Jokomen uči

(vstup gjakuhanmi)

ikkjó

irimi nage

kote gaeši

ude kime nage

4

Jokomen uči

Šómen uči

Vstupy aihanmi i gjakuhanmi: opakován

Šihó nageí

5

Opakování 6. a 5. kjú

Gjakuhanmi katate dori

Opakování 6. a 5. kjú

Ikkjó

Irimi nage

Kote gaeši

6

Opakování 6., 5., 4. kjú

Opakování 6., 5., 4. kjú

Hlavní období 1

Záměrem prvního hlavního období je stabilizovat provádění základních technik a rozšířit technický rejstřík o další techniky z rozpisu pro 4. a 3. kjú. První hlavní období můžeme logicky rozdělit do dvou částí rozdělených vánočními svátky a Novým rokem. V kratší první části, která trvá od začátku prosince, nebo konce listopadu kolem čtyř týdnů nahradíme rozcvičku cvičením se zbraněmi, aby studenti získali technické základy pro cvičení. Po novém roce pak pokračujeme výukou sólových i párových cvičení

Cvičení je intenzivnější. Studenti již dokážou přenášet znalosti jedné techniky do cvičení podobných technik. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.

Tabulka návrhu tréninkové jednotky v hlavním období 1

Trénink 2 hod.

Hlavní období 1 (prosinec – březen)

0:00 – 0:05

rei, mokusó

0:05 – 0:10

Buki waza: jednoduchá dynamická cvičení, protažení

0:10 – 0:20

Buki waza: specifická průpravná cvičení (suburi, ...)

0:20 – 0:40

Buki waza

0:40 – 0:45

ukemi waza

0:45 – 1:00

suwari waza, hanmi hantači waza

1:00 – 1:30

Tači waza

1:30 – 1:40

kondiční část (specifická síla)

1:40 – 1:50

kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori

1:50 – 1:55

uvolnění, protažení

1:55 – 2:00

rei, mokusó

V tomto období se studenti seznámí se symetrickými úchopy rjóte dori a uširo rjóte dori. Uširo waza je pro ně novou zkušeností. Pravidelně by mělo docházet také k opakování již probraných technik tak, aby byla zachována kontinuita cvičení. Nové poznatky nesmějí překrýt stávajíci.

Tabulka rámcového plánu technik: 1. mezocyklus hlavního období 1

Týden

Technické prostředky ukeho

Technické prostředky toriho

1

Rjóte dori

Kokjú nage

Tenči nage

Šihó nage

Ikkjó

Kote gaeši

Irimi nage

2

Opakování 6., 5. kjú

Opakování 6., 5 kjú

3

Rjóte dori - opakování

Základní techniky

4

Opakování 4. kjú

Opakování 4. kjú

Někteří studenti využívají i zimní svátečné dny pro účast na zimních školách a seminářích. Jiní na pár dní zcela opouštějí cvičení aikidó a věnují se jiným činnostem. V každém případě je nutné zahájit první týden po svátcích opakováním a až pak začít se studiem nových technik - v tomto případě uširo waza.

Tabulka rámcového plánu technik: 2. mezocyklus hlavního období 1

Týden

Technické prostředky ukeho

Technické prostředky toriho

1

Rjóte dori – opakování

Základní techniky

2

Uširo rjóte dori

Kokjú nage

Šihó nage

Ikkjó

Kote gaeši

Irimi nage

3

Opakování 4. Kjú

Opakování 4. kjú

4

Šómen uči

Ikkjó

Nikjó

Sankjó

Jonkjó

5

Jokomen uči

Ikkjó

Nikjó

Sankjó

Jonkjó

6

Rjóte dori

Opakování

Nikjó

Sankjó

Jonkjó

7

Uširo rjóte dori

Opakování

Sankjó

Sokumen irimi nage

Aiki otoši

Koši nage

8

Opakování 6., 5. kjú

Opakování 6., 5 kjú

Opakování dalších známých technik

9

Opakování 4. kjú

Opakování 4. Kjú

Opakování dalších známých technik

10

Opakování 3. kjú

Opakování 3. kjú

11

Katate rjóte dori

Kokjú hó

Ikkjó

Irimi nage

Šihó nage

12

Opakování 6., 5., 4., 3. kjú

Opakování 6., 5., 4., 3. kjú

Hlavní období 2

Podobně jako v předchozím období, i zde můžeme počítat s relativně stabilním počtem cvičících. Záměrem druhého hlavního období je automatizovat provádění základních technik a rozšířit technický rejstřík o další techniky z rozpisu pro 2. a 1. kjú.

Cvičení je intenzivnější o to víc, o co studenti lépe znají techniky. Studenti již dokážou přenášet znalosti jedné techniky do cvičení podobných jiných technik. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.

Tabulka návrhu tréninkové jednotky v hlavním období 2

Trénink 2 hod.

Hlavní období 2 (duben – červen)

0:00 – 0:05

rei, mokusó

0:05 – 0:15

Buki waza: specifická průpravná cvičení (suburi, ...)

0:15 – 0:40

Buki waza

0:40 – 0:55

suwari waza, hanmi hantači waza

0:55 – 1:25

Tači waza

1:25 – 1:35

kondiční část (specifická síla)

1:35 – 1:50

kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori

1:50 – 1:55

uvolnění, protažení

1:55 – 2:00

rei, mokusó

Studenti ve druhém hlavním tréninkovém období dokážou aplikovat znalosti jedné techniky do druhé. Základní techniky již dokážou praktikovat zcela automaticky, což umožňuje provádět různá drilová cvičení, která automatizaci technik ještě upevní.

Tabulka rámcového plánu technik: hlavní období 2

Týden

Technické prostředky ukeho

Technické prostředky toriho

1

Šómen ate

Šómen uči

Opakování různých vstupů a technik

2

Džódan cuki

Základní techniky

3

Aihanmi katate dori

Gjakuhanmi katate dori

Opakování různých vstupů a technik

4

Džódan cuki

Základní techniky

5

Čúdan cuki

Základní techniky

6

Katate rjóte dori

Opakování všech technik

7

Kata dori

Základní techniky

8

Kata men uči

Základní techniky

9

Rjó kata dori

Základní techniky

10

Džódan cuki

Čúdan cuki

Opakování všech technik

11

Uširo tekubi šime

Základní techniky

12

Kata dori

Kata men uči

Opakování všech technik

13

Uširo rjó kata dori

Základní techniky

14

Uširo eri dori

Základní techniky

Přechodné období

Účast na trénincích je v přechodném období nižší a u mnoha členů sporadická. Je obvyklé, že se počet tréninků v klubu sníží.

Toto období je charakteristické množstvím různých intenzivních soustředění, letních škol.

Tréninková jednotka je v přechodném období kratší a co nejvíc individualizovaná. Studenti procvičují techniky volně, jedná se spíše o opakování, nevyučují se důležité nové techniky. Přechodné období je také časem pro cvičení méně obvyklých technik a postupů, které nejsou nezbytné pro rozvoj cvičenců, nicméně jsou zajímavým zpestřením tréninku. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.

Tabulka návrhu tréninkové jednotky v přechodném období

Trénink 1 hod.

Přechodné období (červenec –srpen)

0:00 – 0:05

rei, mokusó

0:05 – 0:15

Buki waza:džijú waza

0:15 – 0:30

suwari waza, hanmi hantači waza: džijú waza, randori

0:30 – 0:50

Tači waza: džijú waza, randori

0:50 – 0:55

uvolnění, protažení

0:55 – 1:00

rei, mokusó

Od studentů se očekává více-méně samostatné cvičení. Techniky si musí pamatovat a měli by rozlišovat také mezi jednotlivými technikami aplikovanými v tači waza, hanmi hantači waza a suwari waza a také aplikovanými jako obrany proti útokům se zbraněmi tači dori, tantó dori a džó dori. Studenti jsou schopni, každý na své úrovni, cvičit různé druhy randori, a v různých stupněch volnosti džijú waza.

Nezáleží zde ani tak na plánu technik, jako spíš na metodách cvičení. Do plánu doporučujeme, kromě již uvedených metod, zařadit také:

  • Renraku waza
  • Kaeši waza
  • Sutemi waza
  • Ojo henka waza
  • Tabudo geiko

Renraku waza jsou kombinace technik. Student plynule přechází z jedné techniky do druhé vždy, když se změní pohybové podmínky. Renraku waza umožňuje pociťovat volnost v cvičení, nelpění na jedné technice od začátku až do konce pohybu.

Protitechniky kaeši waza nám pomáhají odhalit slabá místa v technice partnera, ale i v naší vlastní technice.

Sutemi waza, strhy kombinují znalosti pádové techniky a hodů. Učí nás orientovat se v přechodu z postoje na zem a z jiného pohledu nás také učí, že i zdánlivá prohra se může obrátit ve vítězství.

Ojo henka waza jsou variace technik. Mnozí učitelé přirozeně vytvoří vlastní techniky. Například obrany proti různým kopům.

Kdo chce dobře poznat aikidó, měl by časem získat i jiné úpolové zkušenosti. Jakým způsobem řeší situaci v džúdó, jakým v karate, jak používají meč v iaidó, nebo v kendó?

Kontrola rámcového plánu

Pokud byl sestaven a určen plán, musí existovat i mechanismus kontroly. Jak jinak by učitel věděl, co jiní učitelé skutečně vyučovali na předchozích hodinách? Jedním ze způsobů je psát po každém tréninku záznam hodiny, kde bude zaznamenán celý průběh tréninku, procvičené techniky, zvolené metody, atd. V podmínkách aikidó dódžó je tento způsob (sice správný) zbytečný. Zcela postačí – tak jako je určen pouze rámec témat – zaznamenávat probrané techniky do tabulek, které jsou znázorněny níže. V jednotlivých týdnech budou přibývat záznamy v jednotlivých buňkách tabulky, až se zcela zaplní. V přechodném období je možně zabývat se zbývajícími technikami.

Ale ani tyto tabulky neobsahují všechny techniky, protože každou z technik můžeme provádět mnoha různými způsoby.

Tači waza

Mae

Aihanmi katate dori

Gyakuhanmi katate dori

Rjóte dori

Katate rjóte dori

Kata dori

Rjókata dori

Mune dori

Šómen ate

Šómen uči

Jokomen uči

Čúdan cuki

Džódan cuki

Mae geri

Mawaši geri

Kata men uchi

Ikkjó

Omote

Ura

Nikjó

Omote

Ura

Sankjó

Omote

Ura

Jonkjó

Omote

Ura

Gokjó

Omote

Ura

Hidži kime o.

Omote

Ura

Ude garami

Omote

Ura

Šihó nage

Omote

Ura

Kote gaeši

Omote

Ura

Irimi nage

Omote

Ura

Sokumen irimi n.

Omote

Ura

Tenči nage

Omote

Ura

Kaiten nage uči

Omote

Ura

Kaiten nage sot

Koši nage

Omote

Ura

Ude kime n.

Omote

Ura

Džúdži garami

Omote

Ura

Aiki otoši

Omote

Ura

Aiki nage

KN mae otoši

KN ikkjó

KN uči kaiten o.

KN soto kaiten o.

Kokjú nage jiné

Tači waza

Uširo

Rjóte dori

Rjókata dori

Te kubi šime

Eridori

Hagai šime

Rjóhidži dori

Ikkjó

Omote

Ura

Nikjó

Omote

Ura

Sankjó

Omote

Ura

Jonkjó

Omote

Ura

Gokjó

Omote

Ura

Hidži kime o.

Omote

Ura

Ude garami

Omote

Ura

Šihó nage

Omote

Ura

Kote gaeši

Omote

Ura

Irimi nage

Omote

Ura

Sokumen irimi n.

Omote

Ura

Tenči nage

Omote

Ura

Kaiten nage

Omote

Ura

Koši nage

Omote

Ura

Ude kime n.

Omote

Ura

Džúdži garami

Omote

Ura

Aiki otoši

Omote

Ura

KN mae otoši

KN ikkjó

Kokjú nage jiné


Suwari waza

Aihanmi katate dori

Gyakuhanmi katate dori

Rjóte dori

Katate rjóte dori

Kata dori

Rjókata dori

Mune dori

Šómen ate

Šómen uči

Jokomen uči

Džódan cuki

Kata men uchi

Ikkjó

Omote

Ura

Nikjó

Omote

Ura

Sankjó

Omote

Ura

Jonkjó

Omote

Ura

Gokjó

Omote

Ura

Hidži kime o.

Omote

Ura

Ude garami

Omote

Ura

Kote gaeši

Omote

Ura

Irimi nage

Omote

Ura

Sokumen irimi n.

Omote

Ura

Tenči nage

Omote

Ura

Kaiten nage

Omote

Ura

Ude kime n.

Omote

Ura

Kokjú nage

Kokjú hó

Hanmi hantači waza

Aihanmi katate dori

Gyakuhanmi katate dori

Rjóte dori

Katate rjóte dori

Kata dori

Rjókata dori

Uširo rjókata dori

Uširo eri dori

Šómen uči

Jokomen uči

Cuki

Kata men uchi

Mae geri

Ikkjó

Omote

Ura

Nikjó

Omote

Ura

Sankjó

Omote

Ura

Jonkjó

Omote

Ura

Gokjó

Omote

Ura

Hidži kime o.

Omote

Ura

Ude garami

Omote

Ura

Šihó nage

Omote

Ura

Kote gaeši

Omote

Ura

Irimi nage

Omote

Ura

Sokumen irimi n.

Omote

Ura

Tenči nage

Omote

Ura

Kaiten nage uči

Omote

Ura

Kaiten nage sot

Ude kime n.

Omote

Ura

Aiki nage

KN mae otoši

KN uči kaiten o.

KN soto kaiten o.

Kokjú nage jiné

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-19 11:39:24