ZDRAVOTNÍ ASPEKT PLAVÁNÍ, BEZPEČNOST, ZÁCHRANA TONOUCÍHO

Význam plavání

Pokud mluvíme o významu plavání, máme na mysli především význam výchovný a zdravotní.

Výchovný význam

Výchovný význam plavání můžeme sledovat zhruba ve dvou kategoriích.

    • Dítě a kolektiv - Kolektiv při výuce plavání působí jako socializační faktor, jeho vliv může být pozitivní v přístupu k pohybové činnosti. Zde máme na mysli především motivační faktor kolektivu.
    • Dítě jako jednotlivec - Dítě se musí nakonec učit plavat samo, což vede k jeho překonávání určitých zábran a nelibých pocitů, které jsou někdy s výukou plavání spojeny. Zde se projevují také jeho morálně–volní vlastnosti. Plavecké dovednosti, které se dítě učí, jsou důležité i pro význam plavání z pohledu život zachraňující dovednosti.

U některých dětí, které nemají vyloženě pozitivní vztah k vodnímu prostředí, se může projevovat obava, strach nebo úzkost. Tyto pocity jsou běžné nejen u malých dětí, ale zná je každý dospělý, když se učí něco nového, případně má strach z toho, že neuspěje nebo zklame. Tyto stavy blokují centrální nervovou soustavu, a tím motorické funkce v tom smyslu, že je narušena schopnost koordinace pohybů. Někdy natolik, že nejme schopni provést pohyby, které máme standardně naučené a ve stavu stresu je nejsme schopni reprodukovat. Tento stav se negativně projevuje především ve výuce, což vede k tomu, že dítě není schopno se učit nové pohybové dovednosti. S tím musí učitel počítat a tuto úzkost odbourat.

Učitel by měl poznat, jaké jsou příčiny obav, jak se u dětí projevují a jak pracovat na jejich odstranění.

Příčiny

  • prostředí - Na psychiku plavce může působit prostředí bazénu z mnoha příčin. Může to být neznámé prostředí, hluk na bazénu, teplo a vlhkost, neznámý „zápach“, hloubka, šero apod.
  • nová sociální skupina - Do hodin plavání mohou chodit děti z různých škol a ty se mezi sebou neznají. Jedinci fixovaní na svoji sociální skupinu se tak mohou cítit nesví a pociťovat určité obavy. Příčinou může být i nový učitel plavání, který má specifický přístup.
  • předchozí zkušenost - Předchozí zkušenosti s vodním prostředím nemusí být vždy jen pozitivní. Někdy je voda spojována přímo s nebezpečím, pokud bylo dítě takto - většinou s cílem samo se k vodě nepřibližovat - vedeno. Toto negativní spojení, ať bylo iniciováno rodiči, vedoucími na táboře, dědečkem nebo babičkou může velmi dlouho přervávat a vede ke spojení „voda rovná se ohrožení života“.

Funkce

Obecně se dá říci, že strach, případně obava či úzkost má v přírodě dvě základní funkce:

  • pozitivní – tzn. signalizační a mobilizační,
  • negativní – útěk, tzn. únik před problémem, vyhýbání se problému.
  • Projevy

Učitel by měl znát, jak se tato negativní funkce strachu projevují. Může to být:

  • mimika - gestikulace, smích, pláč,
  • pohyby - koordinace, tiky,
  • hlas - koktání, přeskakování.
  • Odstranění

Cílem učitele by mělo být odstranění rušivých vlivů strachu. Je třeba najít pozitivní motivaci pro žáka, výuku koncipovat tak, aby převažovaly pozitivní zážitky, které vyvolají libé pocity, a tím pomohou strach eliminovat. Učitel by však měl nastavit pravidla a z těch neustupovat. Individuální přístup je samozřejmostí.

 

Zdravotní význam plavání

Termín zdraví je spojován jak s psychickou, tak i s fyzickou pohodou. Pokud mluvíme o zdraví z pohledu fyziologického, myslíme tím především funkčnost hlavních systémů, z pohledu učitele tělesné výchovy systému srdečně – cévního a svalového. Dobrá kondice těchto systémů je spojována s pohybovými činnostmi, a to především zatížením vytrvalostního charakteru. Najdeme však ještě další indikace, které řadí plavání mezi nejzdravější a často doporučované sporty. Jako kontraindikace je uváděno onemocnění vnitřních orgánů.

Plavání má mnoho pozitivních atributů, pro které je velmi často využíváno. Připomeňme si ty nejzávažnější.

  • Při plavání všemi plaveckými způsoby je zatěžováno velké množství svalů. To vede ke jeho stejnoměrnému rozvoji a nepřetěžování jednotlivých svalových skupin. Zároveň posiluje jak fázické, tak posturální svalstvo a protahuje svalové skupiny, které jsou obecně zkrácené – např. při plaveckém způsobu znak prsní svalstvo.
  • Zátěž není prováděna maximální intenzitou. To má vliv na rozvoj vytrvalosti svalstva plavce a zároveň nehrozí riziko poranění svalů, svalových úponů a kloubů.
  • Tělo je ve vodě nadlehčováno, což umožňuje vykonávat tuto činnost i obézním jedincům a zamezuje poškozování jejich kloubů působením vlastní hmotnosti.
  • Tlak vody znesnadňuje nádech, což vede k pozitivnímu ovlivňování dýchacího svalstva. Na druhé straně usnadňuje výdech. Stejný princip platí i u srdečně–cévního systému. Tlak vody znesnadnění vypuzení krve srdcem do tepen a naopak usnadňuje návrat krve z periferie a žil do srdce.
  • Uvolněný pohyb při přenosu paží zvyšuje kloubní pohyblivost kloubů paží a pohyby nohou uvolňují hlezenní kloub. Správná technika plavání vede také k maximálnímu vytažení paží pro správný záběr a udržení splývavé polohy.
  • Rytmus dýchání je vázán na plavecké pohyby, což vede k nutnosti regulace dýchání (rychlý nádech, maximální výdech) a k maximální ventilaci – nádech v tzv. mezizáběrové pauze, kdy je hrudník uvolněný.
  • Otužování – nutnost reakce termoregulačního systému na ztráty tepla tepelnou vodivostí vody a zároveň snížení rizika přehřátí.

Tato pozitiva jsou všeobecně uznávána a záleží pouze na tom, v jaké situaci jich využíváme.

Jde většinou o identickou činnost, pouze vykonávanou různou intenzitou a pod kontrolou vlastní, trenéra, lékaře nebo terapeuta. Tyto činnosti můžeme rozdělit do těchto oblastí:

Prevence, regenerace, rehabilitace, cílené aktivity

  • Prevence - otužování, zátěž svalů, rozsah pohybu, zatěžování srdečně-cévního systému, dýchání, mentální hygiena, kondice
  • Regenerace, rehabilitace - poúrazové stavy, srdeční a mozkové příhody, respirační choroby, diabetes
  • Cílené aktivity - sportovní činnost, rekreace, těhotenství, držení těla, tělesně postižení, mentálně postižení.

Plavání a s ním spojené aktivity skrývají také určitá rizika:

  • ponořovací reflex – reflexní snížení srdeční frekvence o cca 15 tepů/min.
  • přehřátí
  • po jídle, alkohol, cigarety
  • plísně, oči, uši
  • skoky
  • přecenění schopností
  • kombinace výše uvedených faktorů
Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 89339 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 1728 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová, M.Blažová
Creative Commons License ZDRAVOTNÍ ASPEKT PLAVÁNÍ, BEZPEČNOST, ZÁCHRANA TONOUCÍHO by PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Mgr. Alžběta Tobiášová, Mgr. Marcela Keberlová, Daniel Bartošek, Pavel Tobiáš, DiS., Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/bazen/.
Investice do vzdělávání