Inovace předmětu Bojová umění

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Bojová umění

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Bojová umění

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

3

Rozsah studijního předmětu

1/0

hod. za týden

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zkouška

Forma výuky

přednáška

Další požadavky na studenta

Vyučující

PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Anotace: Principy a techniky bojových umění se zaměřením na japonská bojová umění na příkladu aikidó.

Osnova: Vedení, akceptace, kontrola partnera a aktivita. Práce s energií (koncept ki v budó). Techniky útoků (a obran): Džódan cuki (Irimi nage, Ikkjó, Kote gaeši, Šihó nage). Čúdan cuki (Irimi nage, Kote gaeši, Šihó nage). Gjakuhanmi katate dori (Tenči nage, Šihó nage, Gjaku kote gaeši). Aihanmi katate dori (Irimi nage, Kote gaeši, Ikkjó, Nikjó). Kata dori/eri dori (Nikjó). Uširo rjote dori (Ikkjó, Sankjó, Kote gaeši). Uširo rjokata dori (Sankjó). Uširo tekubi šime (Sankjó 1, Sankjó 2). Uširo dori (Sankjó, Seoi otoši).

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii bojových umění a aikidó a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Bojová umění v systematice úpolů

- Úpolová a neúpolová bojová umění

- Systematika bojových umění

- Sakralizace v bojových uměních

- Charakteristika a cíle aikidó

- Zařazení ve světovém sportovním hnutí

- Vývoj

- Terminologie

- Technické prostředky

- Pravidla

Příklady testových otázek:

- Co odlišuje bojová umění a úpoly? Ve které části světa se zachovalo nejvíc bojových umění? Zkuste vyjmenovat některá bojová umění. Které z následujících bojových umění nepatří do úpolů a proč? (aikidó, iaidó (umění tasení meče), vrhání nožů, karate, wušu, lukostřelba, kendó) Vysvětlete pojem sakralizace (posvěcování) bojových umění. Jaký je volný překlad tří znaků ai-ki-dó?

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • Reguli, Zdenko. Aikidó: Průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: Cad Press, 2003. 223 s. ISBN 80-88969-08-5.
  • Reguli, Zdenko. Aikidó: Terminologický slovník. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000. 97 s. ISBN 80-223-1500-1.
  • Reguli, Zdenko. Aikidó a sebaobrana. In Význam úpolových aktivít v pohybovej činnosti človeka. Bratislava: FTVŠ UK, 2003. od s. 43-46, 4 s. ISBN 80-88901-80-4.
  • Reguli, Zdenko. Filozofia pohybu v aikidó. In Význam úpolových aktivít v pohybovej činnosti človeka. Bratislava: FTVŠ UK, 2003. od s. 47-53, 7 s. ISBN 80-88901-80-4.
  • Reguli, Zdenko - Reguliová, Helena. Cvičenie aikidó v tehotenstve. In Význam úpolových aktivít v pohybovej činnosti človeka. Bratislava: FTVŠ UK, 2003. od s. 54-57, 4 s. ISBN 80-88901-80-4.
  • Reguli, Zdenko. Koncepcia "ki" a zážitok jednoty s partnerom v aikidó. Tělesná kultura, Olomouc: Fakulta tělesné kultury UP, Olomouc, 29, 1, od s. 23-31, 9 s. ISSN 1211-6521. 2004.

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Bojová umění

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

3.sem

Rozsah studijního předmětu

1/0

hod. za týden

?

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu: Po ukončení předmětu student zná zařazení bojových umění v taxonomii úpolů - Rozlišuje mezi pojmy bojová umění a úpolové sporty - Dovede rozdělit bojová umění podle různých kritérií (geografické, soutěžní, využití zbraní aj.) - Chápe základní technické, taktické a filozofické principy bojových umění - Zná teorii bojových umění a dokáže popsat jeji aplikaci v tělesné výchově a sportu - zná historii a vývoj bojových umění - zná rámcové kurikulum vybraných škol bojových umění - rozumí základním výukovým metodám bojových umění.

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

- Bojová umění v systematice úpolů - Úpolová a neúpolová bojová umění - Systematika bojových umění - Sakralizace v bojových uměních - Úvod do historie bojových umění - Terminologie bojových umění - Etika, estetika v bojových uměních - technické a taktické kurikulum bojových umění - Bojová umění jednotlivých kultur

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studenti prostudují teorii bojových umění a aikidó a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%.

- Bojová umění v systematice úpolů, Úpolová a neúpolová bojová umění, Systematika bojových umění, Sakralizace v bojových uměních, Charakteristika a cíle aikidó, Zařazení ve světovém sportovním hnutí, Vývoj

- Terminologie, Technické prostředky, Pravidla

Příklady testových otázek:

Co odlišuje bojová umění a úpoly? Ve které části světa se zachovalo nejvíc bojových umění? Zkuste vyjmenovat některá bojová umění. Které z následujících bojových umění nepatří do úpolů a proč? (aikidó, iaidó (umění tasení meče), vrhání nožů, karate, wušu, lukostřelba, kendó) Vysvětlete pojem sakralizace (posvěcování) bojových umění. Jaký je volný překlad tří znaků ai-ki-dó? Kontrola úkolů: zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody: Přednáška, výklad, řízená diskuse. Úkoly pro samostudium: Průběžné studium literatury a pramenů podle zadání. Kontrola úkolů: průběžná odborná diskuse.

Metody hodnocení: Písemný test, ústní zkouška

Studijní literatura a studijní pomůcky

o DRAEGER, Donn F. a Robert W. SMITH. Asijská bojová umění :[historie, techniky a zbraně]. Vyd. 1. Bratislava: CAD Press, 1995. 219 s. ISBN 80-85349-40-X. info

o VELLUCII, R. L. M. Martial arts games and activities for children. Charleston: Agapy Publishing, 2008. 53 s. ISBN 978-0-9721328-6. info

o WEBSTER-DOYLE, Terrence. Respect :the martial arts : code of conduct. 1st ed. Trumbull: Weatherhill, 2002. 32 s. ISBN 0-8348-0514-6. info

o CHALINE, Eric. Martial arts for athletic conditioning. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-397-5. info

o BARUA, Neil a Andy ROOSEN. Martial arts injuries :prevention and management. 1st pub. Wiltshire: The Crowood press, 2005. 128 s. ISBN 1-86126-732-0. info

o REGULI, Zdenko a Věra KNAPPOVÁ. Medical aspects of martial arts. InMovement and Health: 4th International Conference. Olomouc: Palacký University, 2005. od s. 97 (CD ROM Fultext). ISBN 80-244-1166-0. info

o FOJTÍK, Ivan. Japonská bojová umění. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1993. 175 s. : i. ISBN 80-206-0166-. info

o BRISACHER, Art. The martial arts training diary for kids. 1st. ed. Wethersfield: Turtle Press, 1997. 107 s. ISBN 1-880336-17-0.

o JOHNSON, Nathan. Martial arts for children. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-396-7. info

o MCNAB, Chris. Martial arts for special forces. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-400-9.

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 00:34:46