Inovace předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - zápas

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - zápas

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - Zápas

Typ předmětu

Povinný

dopor. ročník / semestr

2

Rozsah studijního předmětu

1/2

hod. za týden

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

Seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

Mgr. Jan Machát

Stručná anotace předmětu

Anotace : Zápas je olympijským úpolovým sportem s více než stoletou tradicí v Čechách. Předmět uvádí studenty do problematiky teorie zápasu a do nácviku základních technik v jednotlivých stylech zápasu.

Osnova :

Teorie: úvod do historie zápasu, jeho zařazení do systematiky úpolů; mezinárodní a česká terminologie zápasu; pravidla zápasu; technické prostředky zápasu ve volném stylu; technické prostředky v řeckořímském stylu; technické prostředky v ženském zápase; technické prostředky v plážovém zápase

Praxe:

- Základní úchopy v zápase; řeckořímský styl; volný styl

- didaktika úpolového sportu

- metodika nácviku technik

- didaktika úpolového sportu v bezpečnostních složkách

Vybrané technické prostředky v postoji:

  • Přehoz přes záda záběrem paže a šíje (záhlavák); Přehoz přes záda záběrem paže a trupu (bočák); Přehoz přes záda záběrem paže (ruská záruč)

Základní technické prostředky v pokleku:

  • Překročení jednoduchou podramenní pákou (půlnelson);- stejné provedení i při lehu soupeře; Překročení podtrhem záběrem vzdálenější paže pod tělem soupeře (školák); Přetočení podbřišním záběrem obouruč (podbřišák); Převrat obráceným záběrem stehna (kladivo)

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Požadavky k absolvování :

Student prokáže praktickou znalost základních technik podle rozpisu v osnově. Předpokládá se znalost základních úchopů a jejich použití. Student procvičí základní technické prostředky v pokleku a vybrané technické prostředky v postoji.

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii zápasu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Charakteristika a cíle zápasu; Zařazení ve světovém sportovním hnutí; Vývoj; Terminologie; Technické prostředky; Pravidla

Příklady testových otázek:

- Pro které styly zápasu byla rozpracovaná pravidla koncem 19. a začátkem 20. století?;Kde se v Čechách pěstoval zápas a jaká je jeho raná historie? Ve kterých čtyřech stylech zápasu se dnes soutěží? Jak byste jednoduše popsali pravidla klasického (řeckořímského) zápasu? Jak byste jednoduše popsali pravidla zápasu ve volném stylu? Jak byste jednoduše popsali pravidla soutěží v ženském zápasu? Jak je dosahováno vítězství v zápasu? Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v zápasu?

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • Ďurech, Miroslav. (1980). Zápasenie. Bratislava: Šport 1980. 1. vydanie. 144 s.
  • Lacina, Jiří – Prchal, Jaroslav. (1970). Gustav Frištenský: Příběhy nejslavnějšího českého zápasníka. Praha: Olympia 1970. 204 s.
  • Reguli, Zdenko. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita 2005.
  • Straus, Jiří – Machát, Jan. (1990). Zápas: Učební text pro trenéry III. a II. třídy. Praha: Olympia 1990. 101 s.
  • Mezinárodní federace zápasu (FILA), http: //www.fila-wrestling.com
  • Svaz zápasu České republiky, http: //www.czech-wrestling.cz

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - zápas

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

Rozsah studijního předmětu

1/1

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

př/sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:

Po ukončení předmětu student

- Dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků

- Aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky

- Chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně

- Dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové

Vyučující

Mgr. Jan Machát, doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Osnova:

• Technické prostředky zápasu: základní úchopy v řeckořímském a volném stylu, základní technické prostředky v postoji a v pokleku.

• Průpravná cvičení v zápase: akrobatická cvičení.

• Kondiční schopnosti v zápase. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností.

• Koordinační schopnosti v zápase. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností.

• Struktura sportovního výkonu v zápase. Limitující faktory a jejich rozvoj.

• Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu v zápase.

• Trénink v zápase. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v zápase.

• Taktická příprava v zápase. Modelové situace a jejich řešení v zápase.

• Zápas v sebeobraně

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody: Výklad, cvičení, drilování.

Metody hodnocení: Seminární práce na zadané téma, didaktický výstup, ústní zkouška.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • BŘEZINA, Josef. Programy činnosti zájmových tělovýchovných útvarů základních a středních škol: judo: Judo (Variant.). [1. vyd.]. Praha: Český svaz tělěsné výchovy. Metodické oddělení ve spolupráci s výborem svazu juda, 1990. 116 s.
  • LORENZ, Vladimír a Karel ZRŮBEK. Judo:technika chvatů v postoji. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1991. 113 s. ISBN 80-7033-075-9. info
  • KASHIWAZAKI, Katsuhiko a Hidetoshi NAKANISHI. Attacking judo:a guide to combinations and counters. London: Ippon Books, 1995. 136 s. ISBN 0-9518455-9-4. info
  • HOARE, Syd. A history of judo. 1st pub. London: Yamagi Books, 2009. 206 s., [8. ISBN 978-0-9560498-0. info
  • MIFUNE, Kyuzo. The essence of judo. [Japan]: Quest, 2005. 1 DVD (78. ISBN 4-87389-860-9. info
  • MYSNYK, Mark a Barry DAVIS a Brooks SIMPSON. Winning wrestling moves. Champaign: Human Kinetics, 1994. xii, 195 s. ISBN 0-87322-482-5. info
  • YAMASHITA, Yasuhiro. The fighting spirit of judo: the technique and spirit to win. [London]: Ippon Books, 1993. 208 s. ISBN 1-874572-15-1. info

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 01:15:35