Inovace předmětu Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Sylabu předmětu Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky

Předmět Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky navázal na předmět Komunikace, který měl ale jiné zaměření, cíle i obsah. Níže uvádíme tabulku sylabů předmětu Komunikace.


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Komunikace

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

1

Rozsah studijního předmětu

0/1

hod. za týden

kreditů

2

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

kolokvium

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

Mgr. Jiří Mudrák

Stručná anotace předmětu

Anotace : Znalosti a nácvik efektivní komunikace a interakce zaměřené na situace bezpečnostních složek

Osnova : 1. Komunikační proces

Teoretická část: kódování, dekódování, původce a příjemce sdělení, komunikační šum

Praktická část: modelová situace, technika předefinování, redukce komunikač. šumu

2. Pozorování a vnímání

Teoretická část: záměrné pozorování chování a projevů druhých lidí, téma projekce, základní chyby pozorovatele (haló efekt, atribuce, centrální chyba, vnímání stereotypu, aj.)

Praktická část: modelová situace – popis neznámého člověka, techniky projekce

3. Neverbální komunikace – práce s tělem (aplikace na situace bezpečnostních složek)

Teoretická část: gestíka, mimika, proxemika, posturika, paralingvistika, emoční výraz

Praktická část: modelové situace – hraní rolí, psychogymnastika, techniky zrcadlení

4. Verbální komunikace (aplikace na situace bezpečnostních složek)

Teoretická část: řízený rozhovor, základy systemického rozhovoru, transakční analýza

Praktická část: hraní rolí – modelová situace, videotréning interakcí, technika konstruktivní hádky, komunikační hry a scénáře dle E.Berneho – transakční analýza

5. Komunikace – speciální část (propojení verbální a neverbální komunikace)

Praktická část: nácvik aktivního naslouchání, techniky ukotvení klienta, nácvik projevů empatie a podpory, nácvik persuaze, projevy autority a moci

6. Komunikace – speciální část – aplikace poznatků na komunikaci s obtížným klientem

Teoretická část: zásady chování a rozhovoru s jedincem: agresivním, intoxikovaným, apatickým, dítětem a mladistvým, týraným a zneužívaným, jinak problematickým

Praktická část: nácvik rozhovoru (využití techniky psychodramatu a videotréningu interakcí)

7. Komunikace ve skupině, se skupinou

Teoretická část: týmová spolupráce, role ve skupině, komunikace se skupinou a davem

Praktická část: týmový úkol a následná reflexe, nácvik sebeprezentace před skupinou

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studijní literatura a studijní pomůcky

o Výrost, J. – Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV. 1997

o Mikuláštík, M.: Interpersonální komunikace. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2001

o Lewis, T.: Tajná řeč těla. Praha, 1998

o Le Bon, Gustav.: Psychologie davu. Praha: Kra, 1997.

o Mikšík, Oldřich.: Psychologie hromadného chování. Praha: Univerzita Karlova 1980.

o Nakonečný, Milan.: Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999.

o Výrost, J.; Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.Grada, Praha 2001

o Komárková, R. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie III. Grada, Praha 2001

o Kohout, j.: Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press, Praha 2000

o Pease, A.: Řeč těla. Praha: Portál 2001

o Hort, B. – Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál 2001

Inovace předmětu se promítly do vytvořeného sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme přehled sylabu, podaného k reakreditaci oboru v roku 2012.



D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

2.sem

Rozsah studijního předmětu

1/1

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

př/sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:

Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se současnými přístupy a tématy sociální psychologie a především aplikace těchto přístupů na problematiku práce bezpečnostních složek a na konkrétní zkušenost studentů. Těžištěm kurzu bude především diskuse a praktická cvičení. Po absolvování kurzu by měli být studenti

- schopni analyzovat sociální situace, kterých se účastní

- reflektovat svou roli v jejich utváření.

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., Mgr. Lukáš Lazecký,

Stručná anotace předmětu

Osnova:

Sociální psychologie. Vliv skupiny na jedince - kultura, normy, role. Vztah jedince k druhým lidem – postoje, stereotypy, předsudky. Sociální skupiny. Sociální vliv ve skupinách – konformita, inovace, rozhodování ve skupině, vliv autority. Skupinový výkon. Meziskupinové vztahy. Prosociální chování. Agresivní chování. Kooperace a kompetice. Konflikt a jeho řešení. Komunikace. Policejní psychologie.

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody:

Přednášky, skupinová cvičení, skupinový projekt.

Metody hodnocení:

Individuální nebo skupinový projekt.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018. info
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003. 166 s. ISBN 80-7178-763-9. info
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997]: Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997. 453 s.: i. ISBN 80-85866-20-. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie . Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 80-7367-092-5. info

Stěžejní změny

Změny v předmětu oproti jiným obdobným předmětům nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 02:01:07