Inovace předmětu Box

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Box

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Box

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

2

Rozsah studijního předmětu

0/2

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

Mgr. Michal Vít, Karel Malý

Stručná anotace předmětu

Anotace : Úvod do teorie a praxe boxu. Seznámení se s historií boxu, jeho pravidly a základními technickými prostředky.

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii boxu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Charakteristika a cíle boxu

- Zařazení ve světovém sportovním hnutí

- Vývoj

- Terminologie

- Technické prostředky

- Pravidla

Příklady testových otázek:

- Ve které krajině a ve kterém období vznikl dnes známý box?

- Byla v 18. a 19. století pravidla stejná jako dnes? V čem se lišila?

- Ve kterém období se dostal box do Čech?

- V čem spočívá boxerský zápas?

- Jak byste jednoduše popsali pravidla?

- Které techniky jsou povolené a které zakázané v boxerském zápasu?

- Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v boxu?

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • Král, Petr – Král, Pavel. (1985). Box: učební text pro školení trenérů 3. a 2. třídy. Praha: Olympia 1985. 217 s.
  • Reguli, Zdenko. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita 2005.
  • Sommer, Jiří. (2003). Dějiny sportu: Sporty našich předků. Praha: Fontána 2003. 273 s. ISBN 80-7336-116-7
  • Informace o ženském boxu, http: //www.womenboxing.com
  • Mezinárodní asociace boxu (AIBA), http: //www.aiba.net/
  • Česká boxerská asociace, http: //www.czechboxing.com

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Box I

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

2.sem

Rozsah studijního předmětu

0/2

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Zk

Forma výuky

sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu:
Hlavní cíle kurzu jsou:
- porozumět základům úpolové specializace,
- prakticky zvládnout průpravná cvičení pro úpolovou specializaci.

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Stručná anotace předmětu

Osnova:
1. Úvod do specializace.
2. Východiska úpolů.
3. Průpravná úpolová cvičení.

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium : studenti prostudují teorii boxu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Charakteristika a cíle boxu.

- Zařazení ve světovém sportovním hnutí.

- Vývoj.

- Terminologie.

- Technické prostředky.

- Pravidla.

Příklady testových otázek:

- Ve které krajině a ve kterém období vznikl dnes známý box?

- Byla v 18. a 19. století pravidla stejná jako dnes? V čem se lišila?

- Ve kterém období se dostal box do Čech?

- V čem spočívá boxerský zápas?

- Jak byste jednoduše popsali pravidla?

- Které techniky jsou povolené a které zakázané v boxerském zápasu?

- Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v boxu?

Kontrola úkolů: zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody: Cvičení, drilování.

Metody hodnocení:P řednášky a praktická cvičení. Písemný test.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • REGULI, Zdenko. Combative activities. Brno: Paido, 2004. 37 s. ISBN 80-7315-095-6. info
  • ĎURECH, Miroslav a Boris MLSNA a Fedor ČUPERKA a Ivan PLAŠTIAK a Zdenko REGULI a Lucia ŠIDLÍKOVÁ. Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000. 62 s. ISBN 80-223-1381-5. info
  • MACHÁT, Jan. Využití protahovacích cvičení v zápasu. Praha: ÚV ČSTV, vědeckometodické oddělení, 1999. 30 s. info
  • ROUBÍČEK, Vladimír. Základní (průpravné) úkoly. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 108 s. info
  • REGULI, Zdenko a Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • BARTÍK, Pavol a Miroslav SLIŽIK a Zdenko REGULI. Teória a didaktika úpolov a bojových umení. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2007. 247 s. Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-8083-477-7. info

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 00:37:42