BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH
Metodika výuky na kolečkových bruslích
Metodický postup, jak je uveden, není neměnný, ale je možné postupovat podle vyspělosti dětí, s nácvikem některých prvků začít dříve, nebo naopak některé vynechat a později se k nim vrátit.
- Příprava na měkčím povrchu
- Jízda vpřed
- Jízda vzad
- Obraty
- Oblouky
Příprava na měkčím povrchu
Při prvním vstupu na inline brusle necháme žáky chodit a pohybovat se na travnatém či jiném měkčím povrchu, kde se kolečka tak dobře netočí a brusle se pohybuje pomaleji.
Lze provádět následující cvičení:
- postoj ve véčku
- postoj v téčku
- postoj v áčku
- nůžkový postoj
Děti se tak učí udržovat rovnováhu, uvědomují si správné postavení kotníků a získávají potřebnou jistotu.
Lze provádět následující cvičení:
- udržování rovnováhy ve dvojicích
- dřep a podřep
- výskoky
- váhy
Ještě než začneme s výukou na tvrdém povrchu, naučíme žáky základní inline postoj: mírný podřep, nohy rovnoběžně vedle sebe na vzdálenost šířky chodidla, zpevněné kotníky, pánev protlačená vpřed, zádové a hýžďové svalstvo v kontrakci, náklon těla mírně vpřed, paže upažené poníž (ruce zhruba ve výši pasu), dlaně směřují k zemi, vzpřímená hlava, pohled vpřed (Obr. 45 - 46).
- základní postoj na vnějších hranách
- základní postoj na vnitřních hranách
- základní postoj na střední hraně
- základní postoj levé hrany
- základní postoj pravé hrany
Je také vhodné děti naučit, jakým způsobem lze vstávat v případě pádu: z kleku na jednom koleni se opřít dlaněmi obou paží o koleno druhé nohy a současným napínáním klečící nohy a tlakem paží do druhého kolena se postupně vzpřimovat.
Zdroje:
- Obr. 37 - 51: TVF s.r.o., Brno 2010