Raketové sporty (badminton, squash) ve školní TV. A proč ne?

Cvičení a hry pro nácvik držení rakety (pinkání)

Pro nácvik správného držení rakety zařazujeme do hodin cvičení a hry, při kterých tyto dovednosti můžeme zdokonalit. Základní badmintonovou dovedností je pinkání míčku před sebou na místě. Hráči jsou rozestavěni po celé tělocvičně v dostatečné vzdálenosti od sebe, aby nedošlo k drobnějším poraněním.

Rozmístění hráčů po tělocvičně pro nácvik základních badmintonových dovedností

 

Začínáme s jednoduššími dovednostmi a cvičení postupně můžeme dělat těžší a těžší. Mezi základní dovednosti (cvičení) řadíme:

  • pinkání pouze s forhendovým (univerzálním) držením,
  • pinkání pouze s bekhendovým držením,
  • pinkání s pravidelným střídáním forhendové a bekhendové držení,
  • pinkání pod nohou (jednou odehrát normálně, jednou pod nohou),
  • pinkání za zády (jednou odehrát normálně, jednou za zády),
Ukázky základních badmintonových dovedností (pinkání forhendem, pinkání bekhendem, pinkání pod nohou, pinkání za zády)

 

  • zvedání míčků ze země.
Zvedání míčku ze země

 

Pro zpestření zařazujeme soutěže:

Kdo vydrží pinkat nejdelší dobu?

Hráči jsou rozmístěni po celé tělocvičně. Na pokyn učitele začínají všichni pinkat. Komu míček spadne na zem, končí a posadí se na zem. Vyhrává hráč, který dokáže bez chyby pinkat co nejdelší dobu.

 

Kdo se dotkne první stropu?

Hráči soutěží mezi sebou kdo se první dokáže míčkem dotknout stropu. Míček bude létat výše, pokud se budeme snažit míček odehrávat bekhendem.

 

Zóny

Pro tuto hru rozdělíme tělocvičnu na několik částí (zón). Rozdělit tělocvičnu můžeme pomocí čar, které vyznačují volejbalové hřiště apod. Pokud máme nalajnované badmintonové kurty v tělocvičně, každý z kurtů může znázorňovat jednu zónu. Všichni hráči začínají v první zóně, jejich cílem je co nejdříve projít všemi zónami. V každé zóně hráči absolvují předem určené cvičení. V okamžiku kdy hráč splní cvičení, které bylo určeno pro danou zónu, může se přemístit do další zóny a plnit další cvičení. Vyhrává hráč, který jako první absolvuje cvičení v poslední zóně.

Pro jednotlivé zóny vybíráme cvičení, které hráči zkoušeli individuálně, případně můžeme opět improvizovat. Uvádíme příklady cvičení v jednotlivých zón:

  • střídavě odehrávat bekhend 5x - forhend 5x,
  • pinkání pod nohou 5x,
  • pinkání za zády 5x,
  • zvedání míčků ze země,
  • stoj-sed-stoj.
Stoj – sed – stoj

 

 

Hodiny

Žáci si stoupnou do kruhu, každý má raketu. Jeden z hráčů nebo učitel stojí uprostřed kruhu. Osoba stojící uprostřed nahrává míček hráčům stojícím v kruhu, ti nahrávku opětují středovému hráči. Středový hráč pak nahrává dále hráči stojícímu vedle předchozího po kruhu. Hráči se snaží míček odehrávat dokola, aniž by u toho udělali chybu. Jakmile se hráčům podaří bez chyby absolvovat celý kruh, můžeme vystřídat středového hráče.

 

Na hřišti i na vodě být s dětmi v JMK v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 411140 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 20 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová
Creative Commons License Raketové sporty (badminton, squash) ve školní TV. A proč ne? by Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D., Mgr. Zora Svobodová, Ph.D., Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivjmkvpohode/kurzy/raketovesporty/.
Investice do vzdělávání