THE ROLE OF PRESCHOOL EDUCATION AND HOLIDAY FAMILY PROGRAM ON MOTOR SKILLS AND HEATLH VARIABLES DEVELOPMENT ON CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (CASE STUDIES)

Autoři

VÁLKOVÁ Hana DURJONIĆ Milica

Rok publikování 2014
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sportovních studií

Citace
Popis Vzdělávání předškolních dětí s poruchou autistického spektra (PAS) ve speciálních mateřských školách je doporučováno jak vychovatelům tak rodinám. Cílem studie je zhodnotit motorické dovednosti související se zdravotními ukazateli předškoláků s PAS po dvouměsíčním intervenčním programu, po dvouměsíčních prázdninách bez řízeného programu a formulovat doporučení pro mateřskou školu i rodiny. Výzkumu se účastnili čtyři chlapci ve věku od 64 do 75 měsíců (v době prvního měření), o čtyři měsíce starší v závěru projektu. Chlapci navštěvovali speciální mateřskou školu věnující se dětem s PAS. Intervenční program byl aplikován v době květen až červen 2010, po té děti strávili dva měsíce prázdnin v rodinách s velmi dobrou péči, ale bez intervenčního pohybového programu. Hodnocení zdravotně orientované zdatnosti a dovedností se uskutečnilo 3x: pre-test, post-test po intervenčním programu, post-test po prázdninách. Byla hodnocena jak kvantitativní tak kvalitativní data jejich výkonů, a to baterií M-ABC, verze 1 (Movement Assessment Battery for Children, version 1, Henderson, & Sugden, 1992). Po intervenčním program všichni čtyři chlapci vykazovali zlepšení v motorických dovednostech i v ukazatelích chování. Po prázdninách došlo ke zhoršení motorických ukazatelů, nikoliv chování. Rodiče byli informováni. Na základě studie lze doporučit, že I děti s PAS po intenzivním intervenčním program minimálně 2x týdně mohou zlepšovat motorickou i sociální úroveň, což jim může pomoci v jejich budoucím rozvoji. Jelikož rodiče byli emocionálně vtaženi do projektu byl pro ně formulován doporučený program.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info