Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2007 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | Physical education; combatives; martial arts |
| Popis | Článek prezentuje výsledky výzkumu o současném stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Jihomoravském kraji. Výběrový soubor výzkumu tvořilo 1088 propandů. Z výzkumu vyplývá, že žáci mají s úpoly řadu zkušeností z formálního i neformálního vzdělání ve volném čase. Žáci mají úpoly rády, cvičení jsou pro ně radostná a zábavná. Mládež reflektuje nové moderní trendy ve sportu. Žáci znají mnoho druhů bojových umění a úpolových sportů. Nezpochybnitelnou potřebou je chránit žáky před fyzickým násilím. Více než 67% žáků bylo v posledním roce zraněno. To je důvod, proč je výuka úpolů, pádové techniky obzvláště, velmi doporučenou pohybovou aktivitou pro školní tělesnou výchovu. Většina (85,7 %) učitelů uvedlo, že v tělesné výchově využívají úpoly pro rozvoj koordinační schopností, síly, psychické odolnosti a prožitku vítězství nad partnerem. Převážně učitelé využívají základních úpolů a úpolových her, výjimečně pádovou techniku a sebeobranu, úpolové sporty vůbec ne. Učitelé znají oproti žákům méně úpolových sportů nebo bojových umění a do výuky je systematicky nezařazují. Většina učitelů neabsolvovala dostatečně pestrou a systematickou výuky úpolů během svého vzdělání. |