Nástroje potřebné k realizaci praxí a reflexí
Vážené studentky, vážení studenti,
hodnotící nástroje používejte jako podklad k systematičtějšímu zamyšlení nad vlastní pedagogickou činností a nad mírou rozvoje Vašich profesních kompetencí.
Hlavními hodnotícími nástroji jsou:
• studentské portfolio
• reflektivní deník
• sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi.
Každý z těchto nástrojů je důležitou součásti vaší přípravy na budoucí zaměstnání, a proto jim věnujte dostatečné úsilí při vypracovávání. Portfolio je komplexní a ucelený soubor podkladů i pro státní závěrečnou zkoušku. K vytvoření tohoto uceleného hodnotícího nástroje budete v průběhu vašeho studia postupně směřovat a využívat jej i v ostatních předmětech týkajících se praxe a reflexe praxe.
Hodnotící nástroje
Studentské portfólio
Vážené studentky, vážení studenti,
účelem tohoto dokumentu je pomoci Vám při tvorbě Vašeho studentského portfolia. V rámci tohoto procesu byste se měli naučit vést vnitřní dialog, provádět sebehodnocení, stanovovat cíle pro získání profesních dovedností, zkrátka řídit váš vlastní profesní rozvoj.
Vaše portfolio tvořte a vyhodnocujte průběžně – umožní Vám to sledovat vývoj sebe sama jakožto budoucího učitele a reflektovat pokroky v pedagogických a psychologických vědomostech a dovednostech.
Takto pojaté portfolio pak představuje individualizovaný portrét studenta – založený na uváženém výběru materiálů, dokumentů a výtvorů (artefaktů) mapujících vývoj studenta učitelství.
Materiály obsažené v portfoliu mají význam pro více oblastí. Jednak jsou důležitým podnětem k diskusi mezi Vámi vyučujícími při dílčích zkouškách i státní závěrečné zkoušce před dokončením vysoké škol. Současně jsou vhodným doplňkem pro vlastní prezentaci při žádosti o zaměstnání a vstupu na trh práce.
FORMÁT PORTFÓLIA
Pro využití k prezentaci na státních závěrečných zkouškách vyžadujeme portfolio v digitální nebo v tištěné formě. V případě digitálního portfolia je potřeba mít zajištěno prezentování obsahu portfolia pro komisi (po domluvě online – na velké obrazovce přes počítač) a tudíž mít portfolio ve složkách na USB disku nebo v podobě online obsahu na internetu.
Povinné části:
- Základní údaje
- Profesní život – bod 2.1 až 2.5
- Výstupy z praxe
- Doklady pedagogické praxe: např. vybrané příklady příprav na výuku, foto a video dokumentace, reflektivní záznamy od spolužáků nebo cvičných učitelů, zpětná vazba od cvičných učitelů, hodnocení studentovy výuky ze strany žáků (evaluační dotazníky).
- Přípravy z výuky
- Portfoliové úkoly zadávané v předmětech společného pedagogicko-psychologického základu.
Reflektivní deník
Vážené studentky, vážení studenti,
reflektivní deník je pomůcka pro Vaše hlubší sebeuvědomění (introspekci), jako osoby vykonávají praxi. Metodou sebepozorování a kladení otázek sám(a) sobě, můžete dosáhnout přesnějšího pochopení toho, do jaké míry se Vám dařilo naplňovat cíle praxe a jaké jsou příčiny Vaše úspěchu či neúspěchu. Obojí je důležité pro další seberozvoj a odemknutí Vaše osobního potenciálu.
Reflektivní deník není chronologickým popisem vzniklých událostí. Můžete však použít narativní metodu, tedy vyprávění příběhu o Vaší praxi. Popište např. jak jste se na praxi připravoval(a), jak jste se cítil(a) v okamžiku, když jste poprvé předstoupil(a) před žáky, zaznamenejte klíčové okamžiky, kdy jste si uvědomil(a) něco důležitého a jak jste vnímal(a) průběh praxe po jejím dokončení. Reflektivní deník umožňuje utříbení Vašich pocitů, poznatků a reakcí z praxe a měl by vyústit v závěrečné zhodnocení (výsledek, poučení, úkoly a nápady pro příště, otázky, dilemata, …).
Reflektivní deník – manuál ke stažení Reflektivní deník Ukázka reflektivního deníku
Sebe/hodnotící nástroj
Podrobné informace k Sebe/hodnotícímu nástroji najde zde:
Sebehodnotící nástroj - metodické instrukce pro studenty ke stažení